Propozycje instrumentów do modyfikacji lub wprowadzenie nowych instrumentów w zakresie wsparcia aktywności osób z niepełnosprawnościami w podejmowaniu i utrzymaniu zatrudnienia opracowany przez Stowarzyszenie Polski Związek Głuchych
Cel konsultacji
Propozycje instrumentów do modyfikacji lub wprowadzenie nowych instrumentów w zakresie wsparcia aktywności osób z niepełnosprawnościami
w podejmowaniu i utrzymaniu zatrudnienia opracowany przez Stowarzyszenie Polski Związek Głuchych.
Opracowanie zawierające opis instrumentów w PJM:
Opracowanie zawierające opis Instrumentów w PDF (dostępne również dla niewidomych):
Dokument
Dokument
Komentarze
dot. instrumentu KOMPENSACJA I DOSTĘP
str. 5, pkt 3, Grupa docelowa:
zmiana fragmentu zapisu na: "Osoby z niepełnosprawnością - pracujące lub podejmujące zatrudnienie. W przypadku kompensacji - osoby pobierające rentę socjalną, ale zainteresowani wejściem lub powrotem na otwarty, jak i chroniony rynek pracy. W przypadku dostępu – osoby pracujące osiągające dochody z pracy."
Uzasadnienie: uzupełnienie zdania o wskazany fragment lepiej oddaje założenia instrumentu.
dot. instrumentu KOMPENSACJA I DOSTĘP
str.5, pkt 3, Grupa docelowa
zmiana fragmentu zapisu na: "Osoby z niepełnosprawnością – pracujące lub podejmujące zatrudnienie. W przypadku kompensacji - osoby pobierające rentę socjalną, ale zainteresowani wejściem lub powrotem na otwarty, jak i chroniony rynek pracy. W przypadku dostępu – osoby pracujące osiągające dochody z pracy."
Uzasadnienie: uzupełnienie zdania o wskazany fragment lepiej oddaje założenia instrumentu.
dot. instrumentu KOMPENSACJA I DOSTĘP
str.5, pkt 3, Grupa docelowa
zmiana fragmentu zapisu na: "Osoby z niepełnosprawnością – pracujące lub podejmujące zatrudnienie. W przypadku kompensacji - osoby pobierające rentę socjalną, ale zainteresowani wejściem lub powrotem na otwarty, jak i chroniony rynek pracy. W przypadku dostępu – osoby pracujące osiągające dochody z pracy."
Uzasadnienie: uzupełnienie zdania o wskazany fragment lepiej oddaje założenia instrumentu.
oiniia „Włączenie wyłączonych - aktywne instrumenty ....
Szanowni Państwo
Stowarzyszenie Solidarne Kobiety Zawsze od kilku lat realizując projekty z zakresu nieodpłatnej pomocy prawnej i obywatelskiej. Wśród naszych beneficjentów szczególną grupę stanowią osoby z niepełnosprawnością. Stąd znane są naszym członkom i doradcom problemy tych osób w tym, zwłaszcza związane z aktywizacją i włączeniem tych osób na rynek pracy. Dlatego włączmy się do konsultacji projektu „Włączenie wyłączonych - aktywne instrumenty wsparcia osób niepełnosprawnych na rynku pracy”.
Stowarzyszenie nasze za słuszne i dobre uznało rozwiązania wypracowane i wskazane w opracowaniu Polskiego Związku Głuchych pt. „Propozycje instrumentów do modyfikacji lub wprowadzenie nowych instrumentów w zakresie wsparcia aktywności osób z niepełnosprawnością w podejmowaniu i utrzymaniu zatrudnienia”.
OPINIA DO PROJEKTU
W naszej ocenie w omawianym projekcie zostały kompleksowo i spójnie przedstawione rozwiązania dot. osób niepełnosprawnych w tym ze szczególnym wskazaniem potrzeb do komunikowania osób głuchych, słabosłyszących i głuchoniewidomych.
W części pierwszej opracowania „Kompensacja i Dostęp" w pełni zdiagnozowane zostały problemy dot. obniżenia a nawet utraty renty, zwłaszcza osób, które mają przyznane renty socjalne. Zdiagnozowane trudności są podstawową przeszkodą do podjęcia zatrudnienia wśród niepełnosprawnych. Zaproponowane rozwiązanie jest słuszne i możliwe do przeprowadzenia a jego efektem będzie aktywizacja umożliwienie wejścia lub powrotu na rynek pracy tych osób. Wskazane rozwiązania włączą osoby z niepełnosprawnością do życia zawodowego i społecznego. Likwidują progi dochodowe związane z przyznaną rentą i likwidują barierę wysokości dochodu dla dostępności do środków przeznaczonych na usunięcie barier.
W drugiej części opracowania pt. „Centrum komunikacji” bardzo szczegółowo i trafnie wskazane zostały problemy – bariery dot. szeroko rozumianej komunikacji grupy osób głuchych, słabosłyszących i głuchoniewidomych z osobami słyszącymi, zwłaszcza na rynku pracy
Zaproponowane rozwiązanie jest bardzo pożądane, a wręcz konieczne jest utworzenie Centrum Komunikacji dla osób z niepełnosprawnościami, doświadczających barier w komunikowaniu się osób głuchych, słabosłyszących i głuchoniewidomych. Poprzez ten instrument zostanie zastosowane umożliwienie komunikacji z pracodawcą w czasie rzeczywistym, poprzez zapewnienie usługi tłumacza języka migowego - video-tłumacza oraz zapewnienie zdalnej komunikacji pomiędzy pracownikiem i pracodawcą w rzeczywistym czasie. Takie centrum komunikacyjne ze słyszącymi powinno być nieodpłatne również w przypadku korzystania przez osobę słabosłyszącą, głuchą, głuchoniewidomą w korzystaniu z usług np. porady obywatelskiej, porady prawnej, załatwianiu spraw codziennych w różnych instytucjach.
W trzeciej części opracowania pt. „Bony na start” zostały zdiagnozowane i wskazane rozwiązania dot. sfinansowania kosztów związanych z zatrudnieniem zarówno dla pracodawców jak i osób z niepełnosprawnością. Ważnym instrumentem wskazanym w tej części opracowania jest potrzeba dodatkowego sfinansowania kosztów związanych z zatrudnieniem chociażby dot. opłat dojazdów do i z pracy. Zaproponowane rozwiązanie zachęci do wysiłku szukania pracy osoby z niepełnosprawnościami poprzez zniwelowanie problemu „pierwszego miesiąca” oraz kompensację częściową kosztów niskich zarobków, a także ma oddziaływanie na osoby z niepełnosprawnością motywująco do utrzymania pracy. Jednocześnie Instrument powinien ułatwiać podejmowanie decyzji o zatrudnieniu, a tym samym umożliwiać skuteczniejsze przejście z edukacji do pracy.
W naszej opinii wprowadzenie „ Bony na start” jest bardzo dobrym i skutecznym instrumentem.
W czwartej części opracowania pt. „Moje dostępne miejsce pracy” wskazane zostały problemy dot. organizacji i wyposażenia miejsca pracy osoby niepełnosprawnej oraz przedstawione zostały sposoby zniwelowania tych problemów
Jest to propozycja, która wskazuje osobę z niepełnosprawnością jako właściciela sprzętu ułatwiającego pracę w ogóle. Pracodawca nadal wyposaża dane stanowisko pracy w sprzęt, który pozostaje jego własnością.
Takie rozwiązanie umożliwia i włącza osoby z niepełnosprawnością do życia zawodowego i społecznego. Likwiduje progi dochodowe związane z przyznaną rentą i likwiduje barierę wysokości dochodu dla dostępności do środków przeznaczonych na likwidację barier. Zachęci do wysiłku szukania pracy osoby z niepełnosprawnościami poprzez zniwelowanie problemu „pierwszego miesiąca” oraz kompensację częściową kosztów niskich zarobków, a także ma oddziaływanie na osoby z niepełnosprawnością motywująco do utrzymania pracy. Jednocześnie Instrument powinien ułatwiać podejmowanie decyzji o zatrudnieniu, a tym samym umożliwiać skuteczniejsze przejście z edukacji do pracy.
Nasze stowarzyszenie popiera to rozwiązanie jako skuteczny instrument likwidujący przeszkody na drodze aktywizacji osób z niepełnosprawnością.
Powyższa analiza w pełni uzasadnia nasza dobra ocenę dla rozwiązań wypracowanych i wskazanych w opracowaniu Polskiego Związku Głuchych pt. „Propozycje instrumentów do modyfikacji lub wprowadzenie nowych instrumentów w zakresie wsparcia aktywności osób z niepełnosprawnością w podejmowaniu i utrzymaniu zatrudnienia.
Prezes Zarządu
Stowarzyszenia Solidarne Kobiety Zawsze
Elżbieta Kubiaczyk-Hrabi
Szanowni Państwo
Stowarzyszenie Solidarne Kobiety Zawsze od kilku lat realizując projekty z zakresu nieodpłatnej pomocy prawnej i obywatelskiej. Wśród naszych beneficjentów szczególną grupę stanowią osoby z niepełnosprawnością. Stąd znane są naszym członkom i doradcom problemy tych osób w tym, zwłaszcza związane z aktywizacją i włączeniem tych osób na rynek pracy. Dlatego włączmy się do konsultacji projektu „Włączenie wyłączonych - aktywne instrumenty wsparcia osób niepełnosprawnych na rynku pracy”.
Stowarzyszenie nasze za słuszne i dobre uznało rozwiązania wypracowane i wskazane w opracowaniu Polskiego Związku Głuchych pt. „Propozycje instrumentów do modyfikacji lub wprowadzenie nowych instrumentów w zakresie wsparcia aktywności osób z niepełnosprawnością w podejmowaniu i utrzymaniu zatrudnienia”.
OPINIA DO PROJEKTU
W naszej ocenie w omawianym projekcie zostały kompleksowo i spójnie przedstawione rozwiązania dot. osób niepełnosprawnych w tym ze szczególnym wskazaniem potrzeb do komunikowania osób głuchych, słabosłyszących i głuchoniewidomych.
W części pierwszej opracowania „Kompensacja i Dostęp" w pełni zdiagnozowane zostały problemy dot. obniżenia a nawet utraty renty, zwłaszcza osób, które mają przyznane renty socjalne. Zdiagnozowane trudności są podstawową przeszkodą do podjęcia zatrudnienia wśród niepełnosprawnych. Zaproponowane rozwiązanie jest słuszne i możliwe do przeprowadzenia a jego efektem będzie aktywizacja umożliwienie wejścia lub powrotu na rynek pracy tych osób. Wskazane rozwiązania włączą osoby z niepełnosprawnością do życia zawodowego i społecznego. Likwidują progi dochodowe związane z przyznaną rentą i likwidują barierę wysokości dochodu dla dostępności do środków przeznaczonych na usunięcie barier.
W drugiej części opracowania pt. „Centrum komunikacji” bardzo szczegółowo i trafnie wskazane zostały problemy – bariery dot. szeroko rozumianej komunikacji grupy osób głuchych, słabosłyszących i głuchoniewidomych z osobami słyszącymi, zwłaszcza na rynku pracy
Zaproponowane rozwiązanie jest bardzo pożądane, a wręcz konieczne jest utworzenie Centrum Komunikacji dla osób z niepełnosprawnościami, doświadczających barier w komunikowaniu się osób głuchych, słabosłyszących i głuchoniewidomych. Poprzez ten instrument zostanie zastosowane umożliwienie komunikacji z pracodawcą w czasie rzeczywistym, poprzez zapewnienie usługi tłumacza języka migowego - video-tłumacza oraz zapewnienie zdalnej komunikacji pomiędzy pracownikiem i pracodawcą w rzeczywistym czasie. Takie centrum komunikacyjne ze słyszącymi powinno być nieodpłatne również w przypadku korzystania przez osobę słabosłyszącą, głuchą, głuchoniewidomą w korzystaniu z usług np. porady obywatelskiej, porady prawnej, załatwianiu spraw codziennych w różnych instytucjach.
W trzeciej części opracowania pt. „Bony na start” zostały zdiagnozowane i wskazane rozwiązania dot. sfinansowania kosztów związanych z zatrudnieniem zarówno dla pracodawców jak i osób z niepełnosprawnością. Ważnym instrumentem wskazanym w tej części opracowania jest potrzeba dodatkowego sfinansowania kosztów związanych z zatrudnieniem chociażby dot. opłat dojazdów do i z pracy. Zaproponowane rozwiązanie zachęci do wysiłku szukania pracy osoby z niepełnosprawnościami poprzez zniwelowanie problemu „pierwszego miesiąca” oraz kompensację częściową kosztów niskich zarobków, a także ma oddziaływanie na osoby z niepełnosprawnością motywująco do utrzymania pracy. Jednocześnie Instrument powinien ułatwiać podejmowanie decyzji o zatrudnieniu, a tym samym umożliwiać skuteczniejsze przejście z edukacji do pracy.
W naszej opinii wprowadzenie „ Bony na start” jest bardzo dobrym i skutecznym instrumentem.
W czwartej części opracowania pt. „Moje dostępne miejsce pracy” wskazane zostały problemy dot. organizacji i wyposażenia miejsca pracy osoby niepełnosprawnej oraz przedstawione zostały sposoby zniwelowania tych problemów
Jest to propozycja, która wskazuje osobę z niepełnosprawnością jako właściciela sprzętu ułatwiającego pracę w ogóle. Pracodawca nadal wyposaża dane stanowisko pracy w sprzęt, który pozostaje jego własnością.
Takie rozwiązanie umożliwia i włącza osoby z niepełnosprawnością do życia zawodowego i społecznego. Likwiduje progi dochodowe związane z przyznaną rentą i likwiduje barierę wysokości dochodu dla dostępności do środków przeznaczonych na likwidację barier. Zachęci do wysiłku szukania pracy osoby z niepełnosprawnościami poprzez zniwelowanie problemu „pierwszego miesiąca” oraz kompensację częściową kosztów niskich zarobków, a także ma oddziaływanie na osoby z niepełnosprawnością motywująco do utrzymania pracy. Jednocześnie Instrument powinien ułatwiać podejmowanie decyzji o zatrudnieniu, a tym samym umożliwiać skuteczniejsze przejście z edukacji do pracy.
Nasze stowarzyszenie popiera to rozwiązanie jako skuteczny instrument likwidujący przeszkody na drodze aktywizacji osób z niepełnosprawnością.
Powyższa analiza w pełni uzasadnia nasza dobra ocenę dla rozwiązań wypracowanych i wskazanych w opracowaniu Polskiego Związku Głuchych pt. „Propozycje instrumentów do modyfikacji lub wprowadzenie nowych instrumentów w zakresie wsparcia aktywności osób z niepełnosprawnością w podejmowaniu i utrzymaniu zatrudnienia.
Prezes Zarządu
Stowarzyszenia Solidarne Kobiety Zawsze
Elżbieta Kubiaczyk-Hrabi
Szanowni Państwo
Stowarzyszenie Solidarne Kobiety Zawsze od kilku lat realizując projekty z zakresu nieodpłatnej pomocy prawnej i obywatelskiej. Wśród naszych beneficjentów szczególną grupę stanowią osoby z niepełnosprawnością. Stąd znane są naszym członkom i doradcom problemy tych osób w tym, zwłaszcza związane z aktywizacją i włączeniem tych osób na rynek pracy. Dlatego włączmy się do konsultacji projektu „Włączenie wyłączonych - aktywne instrumenty wsparcia osób niepełnosprawnych na rynku pracy”.
Stowarzyszenie nasze za słuszne i dobre uznało rozwiązania wypracowane i wskazane w opracowaniu Polskiego Związku Głuchych pt. „Propozycje instrumentów do modyfikacji lub wprowadzenie nowych instrumentów w zakresie wsparcia aktywności osób z niepełnosprawnością w podejmowaniu i utrzymaniu zatrudnienia”.
OPINIA DO PROJEKTU
W naszej ocenie w omawianym projekcie zostały kompleksowo i spójnie przedstawione rozwiązania dot. osób niepełnosprawnych w tym ze szczególnym wskazaniem potrzeb do komunikowania osób głuchych, słabosłyszących i głuchoniewidomych.
W części pierwszej opracowania „Kompensacja i Dostęp" w pełni zdiagnozowane zostały problemy dot. obniżenia a nawet utraty renty, zwłaszcza osób, które mają przyznane renty socjalne. Zdiagnozowane trudności są podstawową przeszkodą do podjęcia zatrudnienia wśród niepełnosprawnych. Zaproponowane rozwiązanie jest słuszne i możliwe do przeprowadzenia a jego efektem będzie aktywizacja umożliwienie wejścia lub powrotu na rynek pracy tych osób. Wskazane rozwiązania włączą osoby z niepełnosprawnością do życia zawodowego i społecznego. Likwidują progi dochodowe związane z przyznaną rentą i likwidują barierę wysokości dochodu dla dostępności do środków przeznaczonych na usunięcie barier.
W drugiej części opracowania pt. „Centrum komunikacji” bardzo szczegółowo i trafnie wskazane zostały problemy – bariery dot. szeroko rozumianej komunikacji grupy osób głuchych, słabosłyszących i głuchoniewidomych z osobami słyszącymi, zwłaszcza na rynku pracy
Zaproponowane rozwiązanie jest bardzo pożądane, a wręcz konieczne jest utworzenie Centrum Komunikacji dla osób z niepełnosprawnościami, doświadczających barier w komunikowaniu się osób głuchych, słabosłyszących i głuchoniewidomych. Poprzez ten instrument zostanie zastosowane umożliwienie komunikacji z pracodawcą w czasie rzeczywistym, poprzez zapewnienie usługi tłumacza języka migowego - video-tłumacza oraz zapewnienie zdalnej komunikacji pomiędzy pracownikiem i pracodawcą w rzeczywistym czasie. Takie centrum komunikacyjne ze słyszącymi powinno być nieodpłatne również w przypadku korzystania przez osobę słabosłyszącą, głuchą, głuchoniewidomą w korzystaniu z usług np. porady obywatelskiej, porady prawnej, załatwianiu spraw codziennych w różnych instytucjach.
W trzeciej części opracowania pt. „Bony na start” zostały zdiagnozowane i wskazane rozwiązania dot. sfinansowania kosztów związanych z zatrudnieniem zarówno dla pracodawców jak i osób z niepełnosprawnością. Ważnym instrumentem wskazanym w tej części opracowania jest potrzeba dodatkowego sfinansowania kosztów związanych z zatrudnieniem chociażby dot. opłat dojazdów do i z pracy. Zaproponowane rozwiązanie zachęci do wysiłku szukania pracy osoby z niepełnosprawnościami poprzez zniwelowanie problemu „pierwszego miesiąca” oraz kompensację częściową kosztów niskich zarobków, a także ma oddziaływanie na osoby z niepełnosprawnością motywująco do utrzymania pracy. Jednocześnie Instrument powinien ułatwiać podejmowanie decyzji o zatrudnieniu, a tym samym umożliwiać skuteczniejsze przejście z edukacji do pracy.
W naszej opinii wprowadzenie „ Bony na start” jest bardzo dobrym i skutecznym instrumentem.
W czwartej części opracowania pt. „Moje dostępne miejsce pracy” wskazane zostały problemy dot. organizacji i wyposażenia miejsca pracy osoby niepełnosprawnej oraz przedstawione zostały sposoby zniwelowania tych problemów
Jest to propozycja, która wskazuje osobę z niepełnosprawnością jako właściciela sprzętu ułatwiającego pracę w ogóle. Pracodawca nadal wyposaża dane stanowisko pracy w sprzęt, który pozostaje jego własnością.
Takie rozwiązanie umożliwia i włącza osoby z niepełnosprawnością do życia zawodowego i społecznego. Likwiduje progi dochodowe związane z przyznaną rentą i likwiduje barierę wysokości dochodu dla dostępności do środków przeznaczonych na likwidację barier. Zachęci do wysiłku szukania pracy osoby z niepełnosprawnościami poprzez zniwelowanie problemu „pierwszego miesiąca” oraz kompensację częściową kosztów niskich zarobków, a także ma oddziaływanie na osoby z niepełnosprawnością motywująco do utrzymania pracy. Jednocześnie Instrument powinien ułatwiać podejmowanie decyzji o zatrudnieniu, a tym samym umożliwiać skuteczniejsze przejście z edukacji do pracy.
Nasze stowarzyszenie popiera to rozwiązanie jako skuteczny instrument likwidujący przeszkody na drodze aktywizacji osób z niepełnosprawnością.
Powyższa analiza w pełni uzasadnia nasza dobra ocenę dla rozwiązań wypracowanych i wskazanych w opracowaniu Polskiego Związku Głuchych pt. „Propozycje instrumentów do modyfikacji lub wprowadzenie nowych instrumentów w zakresie wsparcia aktywności osób z niepełnosprawnością w podejmowaniu i utrzymaniu zatrudnienia.
Prezes Zarządu
Stowarzyszenia Solidarne Kobiety Zawsze
Elżbieta Kubiaczyk-Hrabi
Konsultacje
Propozycje instrumentów do modyfikacji lub wprowadzenia nowych instrumentów w zakresie wsparcia aktywności osób z niepełnosprawnościami w podejmowaniu i utrzymaniu zatrudnienia.
Bony na start
Osoby z niepełnosprawnościami stanowią grupę bardzo zróżnicowaną pod względem stopnia, rodzaju niepełnosprawności oraz cech wyznaczających ich potrzeby i ograniczających możliwości samodzielnego zaspokojenia tych potrzeb. Mając powyższe na uwadze, zasadne jest objęcie tej grupy społecznej indywidualnymi programami finansowanymi ze środków publicznych, które w znacznej części stanowią tzw. pomoc publiczną dla przedsiębiorców. W szczególności dotyczy to wsparcia zatrudnienia tych osób na otwartym jak i chronionym rynku pracy. Zachęty ekonomiczne skierowane do pracodawców w celu zatrudniania osób z niepełnosprawnościami jak również promocja zatrudnienia tych osób wymaga zapewnienia środków finansowych na realizację nowych rozwiązań . Należy rozważyć realizację tej pomocy finansowania jej kosztów i rozliczanie po stronie PFRON – co zwiększy dostęp osobom do informacji o możliwości uzyskania różnorodnego wachlarza pomocy dedykowanej osobom z niepełnosprawnościami.
Moje dostępne miejsce pracy
Osoby z niepełnosprawnościami nie stanowią jednolitej grupy wymagającej takiej samej pomocy w poszukiwaniu czy utrzymaniu zatrudnienia, co powoduje, że należy wychodzić naprzeciw ich indywidualnym potrzebom i oczekiwaniom tak, aby ta grupa mogła otrzymać odpowiednią pracę, która umożliwi im pełne uczestnictwo w życiu społecznym i zawodowym. Dlatego tez koniecznie jest doprecyzowanie charakteru sprzętu gdyż trudno o sprzęt o charakterze na tyle uniwersalnym żeby mógł być wykorzystany przez osobę do pracy na różnych stanowiskach pracy. Mając na uwadze limitowanie środków FP należy rozważyć realizację tej pomocy, finansowania jej kosztów i rozliczanie po stronie PFRON – co dodatkowo zwiększy dostęp osobom do informacji o możliwości uzyskania różnorodnego wachlarza pomocy dedykowanej osobom z niepełnosprawnościami.
Konsultacje
BONY NA START
W związku z tym, iż bony mają motywować osoby z niepełnosprawnościami do podjęcia i utrzymania pracy kompensując jednocześnie część kosztów niskich zarobków w pierwszym etapie zatrudnienia zasadnym jest udzielenie wsparcia co miesiąc do 6-ciu miesięcy od jego podjęcia. W przypadku pozostałych propozycji wypłaty bonu dopiero po 3, 6 czy 9-ciu miesiącach od podjęcia zatrudnienia może zachodzić niebezpieczeństwo, iż osoby te ostatecznie nie zdecydują się na aktywizację zawodową, ponieważ na pomoc muszą czekać kilka miesięcy. Udział osób, które z własnej inicjatywy podejmą pracę jest dość niski, co potwierdzają dane wskazane w uzasadnieniu instrumentu, dlatego też pomoc „na start”, tak jak brzmi nazwa nowej formy powinna być udzielana w pierwszym jego etapie. W opisie założeń bonu nie ma informacji o proponowanej jego wysokości, więc trudno jest odnieść się do skuteczności bonu w dłuższym okresie czasu. Wysokość wsparcia powinna być na tyle atrakcyjna i realna, aby zaspokoiła dodatkowe potrzeby OzN związane z kosztami podjęcia zatrudnienia (dojazd do pracy, pomoc asystenta, zakup artykułów medycznych itd.). Dlatego też w tym przypadku preferowane byłoby indywidualne określanie wysokości bonu w określonych prawnie limitach, bez stosowania ryczałtu. Indywidualizacja wsparcia będzie dodatkową zachętą do podjęcia pracy, ponieważ zagwarantuje pracownikowi pewną stabilizację finansową w pierwszym etapie zatrudnienia.